Usted está aquí

IX Taller Internacional Lenguaje y Tecnología L@ngtech

Download in pdf version

General Program

IX LANGUAGE AND TECHNOLOGY WORKSHOP. LANGTECH 2021

In loving memory of Professor Pedro Castro Álvarez

Central theme: The use of the CEFR in teaching and assessment in Latin America

SUB-THEMES

  • The CEFR and curriculum development
  • The CEFR and constructive alignment of learning, teaching and assessment
  • CEFR and classroom-based assessment
  • CEFR and proficiency certification
  • Rubrics for assessing productive/interactive skills
  • Technology and language education

Organising Committee

President: Prof. Ivonne de la C. Collada Peña, directora Centro de idiomas, Universidad de las Ciencias Informáticas

Vice-president: Prof. Yoan Martínez Márquez, subdirector Centro de idiomas, Universidad de las Ciencias Informáticas

Scientific Committee

President: Prof. Yoan Martínez Márquez, Universidad de las Ciencias Informáticas
Members:

Prof. Claudia Harsch, Universidad de Bremen
Prof. Isora Enríquez O’Farrill, Universidad Central Pedagógica “E. J. Varona”
Prof. Eduardo Garbey Savigne, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana
Prof. Manuel Narciso Montejo, Universidad de Camagüey
Prof. Liliana Argelia Casar Espino, Universidad de las Ciencias Informáticas
Prof. Ivonne de la Caridad Collada Peña, Universidad de las Ciencias Informáticas

 

SPONSORS

European Association of Language Testing and Assessment (EALTA)

British Council Cuba

VLIR ICT University Cooperation Network

Programme

DAY 1 October 5

President: Prof. Yoan Martínez Márquez, Universidad de las Ciencias Informáticas, Cuba
Rapporteur: Katileidy Torres Guzmán, Universidad de las Ciencias Informáticas, Cuba


TIME

 

ACTIVITIES

 

09:00 am

L@ngTech_00

 

OPENING

Prof. Ivonne Collada Peña, Universidad de las Ciencias Informáticas, La Havana, Cuba.

 

09:30 – 10:30 am

L@ngTech_P_51

Cuba

 

 

PLENARY SESSION: Expert Panel of the Cuban Ministry of Higher Education on the Policy for the improvement of the English language training process for students in Cuban higher education. Prof. Santiago J. Rivera Pérez, Prof. Isora Enríquez O’Farrill, and Prof. Ivonne de la C. Collada Peña

Facilitator: Prof. Ivonne Collada, Universidad de las Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba

Speakers:

  • Prof. Santiago J. Rivera Pérez, Ministerio de Educación Superior. Cuba
  • Prof. Isora Enríquez O’Farrill, UCP “Enrique José Varona”. Cuba
  • Prof. Ivonne de la C. Collada Peña. Universidad de las Ciencias Informáticas. Cuba

 

10:45 – 11:45 am

L@ngTech_C_51

Denmark

 

KEYNOTE LECTURE

“CEFR profiles for oral English certification of lecturers in higher education”

Speaker: Prof. Slobodanka Dimova, University of Copenhagen

 

12:30 – 05:00 pm

 

Paper Presentation Session

L@ngTech_501

Cuba

 

Paper: Pedagogía lingüística que promueve el Marco Común de Referencia Europeo: implicación de la retroalimentación interaccional

Authors: Fermin Carvajal, Liliana Casar, Antonio Perez, Marisol Patterson, Cristina Nulñez, Zoraida Fernández and Lourdes Salina

Institution: Universidad de las Ciencias Informáticas

L@ngTech_502

Cuba

 

Paper: Participating techniques to motivate English learning at the University of Informatics Sciences

Authors: Bartolo Ricardo Zaldívar and Maydelín Rodríguez Gómez

Institution: Universidad de las Ciencias Informáticas

L@ngTech_503

Cuba

 

Paper: Las competencias profesionales de los profesores de inglés de la educación superior cubana

Authors: Yunelsys Hechavarría, Vilma Paez and Yaquelin Cruz

Institution: Universidad de Holguín

L@ngTech_504

Cuba

 

Paper: Papel del profesor de inglés en la enseñanza de estrategias de aprendizaje

Authors: Pedro Santiago Bernal Díaz, Dinorah Sofía Sánchez Morales and Norma Melitina Nodarse González

Institution: Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

 

L@ngTech_505

Cuba

 

Paper: Evaluation in the Teaching-Learning Process: Some Necessary Reflections

Authors: María Cristina Núñez Salazar, Yanetsy Delgado Rodríguez and Maydelín Rodríguez Gómez

Institution: Universidad de las Ciencias Informáticas

 

L@ngTech_506

Cuba

 

Paper: Constructive Alignment in the Teaching-Learning Process: Suggestions on how to face it responsibly.

Authors: María Cristina Núñez Salazar, Orlando Agramonte Pedroso and Juana Isabel Pérez Rodríguez

Institution: Universidad de las Ciencias Informáticas

 

L@ngTech_507

Cuba

 

Paper: Spoken Production at B1 level in German through the Oral Guided Tour

Authors: Adriana Quiala Taquechel, Marisela Jiménez Alvarez, Omayda Despaigne Negret and Ana Martínez Sánchez

Institution: Universidad de Oriente

 

L@ngTech_508

Cuba

 

Paper: La contextualización del MCER en la formación de profesores de idiomas en la UO

Authors: Isabel Batista Medina, Marisela Jiménez Alvarez, Marisela Alfaro Tamayo and Yarivis Bell González

Institution: Universidad de Oriente

 

L@ngTech_509

Cuba

 

Paper: Assessment of speaking skill in English. Tasks and analytic rating scale.

Authors: Ioani García Fernández, Claudia Harsch, Ivonne de La Caridad Collada Peña, Pedro Castro Álvarez, Tamara Gutiérrez Baffill and Eduardo Pérez Novo

Institution: Universidad de Cienfuegos

 

L@ngTech_510

Cuba

 

Paper: Estructuración por niveles de competencia comunicativa en inglés para la Educación Superior cubana

Authors: Liliana Argelia Casar Espino, Pedro Castro Álvarez, Celia Clemencia González, Lissette Rubio Mederos

Institution: Universidad de las Ciencias Informáticas

 

L@ngTech_511

Cuba

 

Paper: The morphosyntactic interference of Portuguese in the learning of Spanish as a foreign language

Authors: Anabel Rodríguez González

Institution: Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

 

L@ngTech_512

Cuba

 

Paper: An alternative communicative model for teaching and learning English. Distance education in COVID 19 times

Authors: Antonio Pérez Correa, Arlenys Palmero Ortega, Maritza Calaña Hernández and Dariela Elvira Espinosa Leyva

Institution: Universidad de las Ciencias Informáticas

 

L@ngTech_513

Cuba

 

Paper: Raising professional identity and resilience in teachers and students on a virtual platform

Authors: Diana Rosa Morales, Matilde Patterson and Eida De la Paz

Institution: Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

 

L@ngTech_514

Cuba

 

Paper: Interaction of English for specific purposes – CEFR in a training course for researchers in artificial intelligence

Authors: Julián René Salas Hau

Institution: Universidad de Oriente

 


DAY 2

October 6


President: Prof. Yoan Martínez Márquez, Universidad de las Ciencias Informáticas, Cuba
Rapporteur: Katileidy Torres Guzmán, Universidad de las Ciencias Informáticas, Cuba

TIME

 

ACTIVITIES

09:00 -12: 00 m

S_L@ngTech_600

 

INVITED SYMPOSIUM

“Localisation of the CEFR to language learning systems around the world: practices, experiences, and perceptions”

Facilitator: Prof. Ivonne Collada, Universidad de las Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba

S_L@ngTech_601

United Kingdom

 

Paper: Building Learning Systems that Work

Prof. Barry O'Sullivan, British Council

S_L@ngTech_602

Norway

 

Paper: Localisation of the CEFR to the Norwegian context

Prof. Cecilie Hamnes Carlsen, Western Norway University of Applied Sciences

S_L@ngTech_603

Spain

 

Paper: Adopting and adapting the CEFR, and the challenge of guaranteeing quality standards and linkage in learning, teaching and assessment

Prof. Neus Figueras, Pompeu Fabra University

S_L@ngTech_604

Ireland

 

Paper: Adapting the CEFR to support the educational inclusion of primary pupils from immigrant families: an Irish project, 2000-2008

Prof. David Little, Trinity College Dublin

S_L@ngTech_605

Demmark

 

Paper: Bottom-up implementation of CEFR in Denmark

Prof. Slobodanka Dimova, University of Copenhagen

S_L@ngTech_606

Belgium

 

Paper: The CEFR and English-language testing in Flanders (Belgium)

Prof. Frank van Splunder, University of Antwerp

S_L@ngTech_607

Czech Republic

 

Paper: Local use of the CEFR in the Czech Language Certificate Exam (CCE)

Ms Martina Hulesova, Charles University, Prague

S_L@ngTech_608

Belgium

 

Paper: CEFR – a critical perspective on Mediation and Plurilingual competences

Prof. Eva Cordery, Centre for Applied Linguistics, Hasselt University

S_L@ngTech_609

Sweden

 

Paper: Holistic Peer Analyses of National Tests in Relation to the CEFR. A Swedish experience.

Prof. Gudrun Erickson, University of Gothenburg

S_L@ngTech_610

The Netherlands

 

Paper: CEFR in medical education: improving language and professional skills

Prof. Maryam Asoodar and Fatemeh Janesarvatan, Maastricht University

S_L@ngTech_611

Amsterdam

 

Paper: Designing Curricula for Language Education based on CEFR

Prof. John H. A. L. De Jong, Vrije Universiteit

S_L@ngTech_612

Finland

 

Paper: Adaptation of the CEFR at the school level in Finland

Prof. Ari Huhta, University of Jyväskylä

S_L@ngTech_613

Germany

 

Paper: Revising achievement exams – marrying them with CEFR proficiency levels

Prof. Claudia Harsch, Foreign Languages Centre for Higher Education in Bremen

S_L@ngTech_614

United Kingdom

 

Paper: Managing expectations, opportunities, and challenges in implementing the CEFR in local contexts

Prof. Jamie Dunlea, British Council Assessment Research Group

 

 

 

01:00 – 02:00 pm

L@ngTech_C_61

United Kingdom

 

KEYNOTE LECTURE

“Re-imagining communicative competence: New perspectives on assessing speaking”

Speaker: Prof. Luke Harding. Lancaster University

 

 

 

02:20 – 05:00 pm

 

Paper Presentation Session

L@ngTech_601

Cuba

 

Paper: Task types on reading comprehension for proficiency test in English

Authors: Ana Velia Domínguez León, Maritza Núñez Arévalo and Isabel Magaly Montano Lahera

Institution: Universidad de Granma

L@ngTech_602

Cuba

 

Paper: Achievements and challenges of the strategy for the improvement of English at EJVUPS

Authors: Lissette Rubio Mederos and Ileana Salfrant Almenares

Institution: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique J. Varona”

L@ngTech_603

Cuba

 

Paper: Tasks for assessing B1 students listening comprehension skill at Dolores Corona Language Centre

Authors: Yaimara Ana Hernandez Fuentes and Lissette Rubio Mederos

Institution: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique J. Varona”

L@ngTech_604

Cuba

 

Paper: Assessing writing in English in Cuban Higher Education

Authors: Tamara Gutiérrez Baffil, Ivonne de La Caridad Collada Peña, Ioani García Fernández, Claudia Harsch and Pedro Castro Álvarez

Institution: Universidad de Pinar del Río

L@ngTech_605

Cuba

 

Paper: Developing CEFR-aligned tasks for assessing receptive skills

Authors: Odalys Morales Chacón Morales Chacon and Norma Melitina Nodarse

Institution: Universidad Tecnológica de la Habana “José Antonio Echeverria”

L@ngTech_606

Cuba

 

Paper: El desarrollo de habilidades receptivas en entornos virtuales de aprendizaje en estudiantes de Lenguas Extranjeras

Authors: Victor Manuel Alonso Surí, Deyse Matilde Fernández González and Luis Mijares Nuñez

Institution: Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

L@ngTech_607

Cuba

 

Paper: La enseñanza de la comprensión de lectura en inglés y las TIC

Authors: Katileidy Torres Guzmán

Institution: Universidad de las Ciencias Informáticas

L@ngTech_608

Cuba

 

Paper: El desarrollo de la competencia fonológica en francés con el empleo de las aulas virtuales

Authors: Enmanuel González Pérez, Lydia Rosa Ríos Rodríguez and Ignacia Rodríguez Estévez

Institution: Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”


DAY 3

October 7


President: Prof. Yoan Martínez Márquez, Universidad de las Ciencias Informáticas, Cuba
Rapporteur: Katileidy Torres Guzmán, Universidad de las Ciencias Informáticas, Cuba

TIME

 

ACTIVITIES

 

09:30 – 10:30 am

L@ngTech_C_71

Germany

Cuba

 

KEYNOTE LECTURE

“Variations on B1 – how the CEFR was adapted for assessment in Cuban Higher Education”

Speakers: Prof. Claudia Harsch, Universidad de Bremen

Prof. Ivonne Collada Peña, Universidad de las Ciencias Informáticas

 

12:30 – 05:00 pm

 

Paper Presentation Session

L@ngTech_701

Cuba

 

Paper: La enseñanza virtual del idioma inglés en la universidad cubana-retos y perspectivas

Authors: Juana Idania Pérez Morales, Carmen Luisa González Arias and Maria Virginia Hernández Garcia

Institution: Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villa

L@ngTech_702

Cuba

 

Paper: El análisis de necesidades como núcleo de los cursos de inglés con fines específicos

Authors: Graciela González Pérez, Pedro Castro Álvarez and Elianis Cepero Fadragas

Institution: Universidad de las Ciencias Informáticas

L@ngTech_703

Cuba

 

Paper: Technology and language teaching in times of pandemic.

Authors: Yanetsy Delgado Rodríguez, María Cristina Núñez Salazar, and Elianis Cepero Fadraga

Institution: Universidad de las Ciencias Informáticas

L@ngTech_704

Cuba

 

Paper: Experiencia didáctica integrada por el contexto, el tutor online y los recursos didácticos digitales

Authors: Maura Berta Hidalgo Rosales and Dariela Elvira Espinosa Leyva

Institution: Universidad de las Ciencias Informáticas

L@ngTech_705

Cuba

 

Paper: Propuesta de empleo de laberintos digitales para el aprovechamiento del MOODLE en el desarrollo de la competencia pragmática

Authors: Julio Jesús Garcia Coste, Graciela González Pérez, and Elianis Cepero Fadragas

Institution: Universidad de las Ciencias Informáticas

L@ngTech_706

Cuba

 

Paper: El aprovechamiento de las tecnologías para el aprendizaje de inglés en la Universidad de las Ciencias Informáticas.

Authors: Yoan Martínez Márquez, Yalice Gámez Batista and Norberto Valcárcel Izquierdo

Institution: Universidad de las Ciencias Informáticas

Post-event Activities

ONLINE COURSE: Teaching CEFR Level A1

Professor: Arthur Laing, senior teacher trainer St Giles International Brighton, UK

Date: October 12 – 14, 2021

ONLINE COURSE: Teaching CEFR Level A2

Professor: Mike Williams, Head of Teacher Training at St Giles International Brighton, UK

Date: October 12 – 14, 2021